lördag 30 april 2011

En SL-buss full av statistik...

Från Tekniska till Norrtälje går dagligen ett nästintill oräkneligt antal bussar. Jag åkte med en av dem igår. 17167 är antalet sexulabrott som begicks i länet under 2010 och 87854 fall av misshandel anmäldes under samma år i Stockholms län. Grovt räknat är cirka 10 % av länets innevånare offer eller förövare vilket betyder att på bussen fanns omkring 10 personer som statistiskt sett tillhör någon av grupperna. Jag roade mig med att försöka lista ut vilka - jag vet ju att det inte var jag. Kanske det äldre paret framför mig, de med hund? Eller den unga grabben strax bakom med arbetsbyxor från Fristads? Det är ingen lätt uppgift ska ni veta. Alla ser så vanliga ut på en buss. Ändå vet vi att så inte är fallet - det finns många offer och förövare som går omkring som helt vanliga människor...

Inga kommentarer: