fredag 13 november 2009

Survival of the fittest

Darwin var en klok man. Inte så att han "uppfann" evolutionen utan mer att han fattade sammanhanget. Tiderna förändras och vi med dem, eller hur? Jag kommer just från duschen där jag upptäckte en massa hår i golvbrunnen. Inbyggt fotbad! Nåja - Smeden får rensa senare. I alla fall susade mina tankar iväg, som vanligt... Vi har en bekant, eller vi känner en människa som städar så mycket och så ofta (av tristess?) att golven är spegelblanka, fönsterrutorna lövtunna, diskmaskinen skuras varje dag och toaletten är ett helt eget blogginlägg. Där finns det inte en jävla bakterie ska ni veta. Som jag sagt så många gånger tidigare - alla ska vi ju dö nå'n gång! Disktrasor brukar vara ett intressant samtalsämne - har ni sett kärringarna på TV som åker runt och städar hos folk? Tragiskt program, eller hur? De förfasar sig över alla bakterier men det ska ni veta att min farmor, en klok bondkärring, hon stickade sina egna disktrasor och kokade dem på vedspisen med jämna mellanrum. Före det, hundratals år tillbaka i tiden fanns det inte ens disktrasor och människor svalt till döds. De var så jävla hungriga att en samling bakterier hade varit ett välkommet tillskott till den obefintliga födan! SLUTA VAR SÅ HYSTERISKT RENLIGA! Ni dör av det stackars människor. Eveolutionen tar sig nya vägar. På samma stig halkar också vårt/ert medicinanvändande typ penicillin och vaccin. Alla bakterier blir mycket starkare och vi blir känsligare - heja Darwin!

Och så veckans favorit: En stackars baby har kvävts av en katt! Barnet låg ute för att sova och när föräldrarna tittade ett par timmar senare var barnet dött. Jag säger bara JÄVLAR om jag hade gjort så, lämnat barnvagnen utan uppsikt. Mormor hade nog spöat upp mig då. Jag/vi fick lära oss ta hand om barn av en äldre generation medan dagens föräldrar tycks tro att det är leksaker de har fått. Minns ni de med barnvagnen också - som ville ha en ny för den gamla vickade? Det kanske inte är meningen att alla gener ska föras vidare och evolutionen finner nya vägar - som en vårbäck!

Dagens sensmoral är således: Var snuskiga och passa barnen!

Inga kommentarer: