söndag 30 oktober 2011

Sanning, lögn eller statistik?


Det kommer ny tid hela tiden och tiden som har gått är borta. Man kan aldrig backa tillbaka och se hur det egentligen var. Om min sanning är mindre sann än din eller om båda har fel eller om själva livet är en lögn. Mina minnen som är omkring 50 år gamla är de sannare än andras minnen av samma sekvens? Som liten är ju minnet ganska tomt och saker som man är med har ganska gott om plats. Vuxna människor har mindre plats i sina minnen. Å andra sidan har de större erfarenhet är barn och kan bättre bedöma vad som är viktig och vad man ska minnas. Vid 4-5 års ålder sov jag över hos min farmor och farfar en gång när båda mina farbröder var hemma. Alltså ingen ledig säng och jag fick ligga i en utdragssoffa på en halmmadrass. Ett häftigt minne. Är det till hundra procent sant? Spelar det någon roll? För mig är det sant och vi kan aldrig gå tillbaka och se efter. Jag minns också hur jag en gång kastade stuvad spenat på köksgardinen hos mormor och morfar och att min moster blev rasande. Sant eller ej? Jag ska inte minnas hur någon öppnade dammluckorna igen men jag minns hur vi ”alltid” fick släpa på våra småbröder, Charlie Brown och jag. Vi var ju så stora och kloka tyckte vi själva i alla fall. Sanning – ja kanske? När mörkrädsla lamslår ett litet barn kvällstid så spelar det väl ingen roll om barnet är en tuffing på dagtid? Rädd för att springa ett par hundra meter utomhus på kvällen. Som vuxen har jag lärt mig att bästa sättet att bekämpa rädsla är att bekräfta den. ”Usch, stackars dig. Mörkret är jätteläskigt. Vill du att jag står på trappan så du ser mig?” skulle jag idag tycka vara ett bra sätt att hjälpa ett barn hantera sin rädsla. Som jag minns det från unga år var alternativet att säga ”Det finns inget att vara rädd för. Du är så ful så om någon kommer och tar dig lämnar de tillbaks dig när det blir ljust och de får se dig.” Lögn? Nej. En del saker etsar sig fast och skulle någon minnas något annat är det faktiskt en lögn. Min sanning är kanske din lögn och omvänt? Om jag ljuger kanske du har rätt? Statistiskt sett borde det gå att räkna ut men vem bryr sig? Man får helt enkelt leva sitt liv med den giv man har fått

Inga kommentarer: