lördag 21 april 2012

Om det hade varit november nu.

Då hade det inte gått frusna tranor i snön. De är smarta djur och flyttar i god tid innan vintern kommer.

Då hade jag glatt mig åt den snö som faller oavbrutet. Det blir så underbart ljust och vackert när det snöar i november.

Då hade vi också haft vinterdäck på bilen liksom många andra.
Då hade det jag suttit här vid köksbordet med tända ljus och tycket att det var mysigt.

Då hade också förhoppningen om ES funnits kvar. Trots att jag tycker att vi inte har där att göra.

Då hade också Vandringsturnén varit en välbevarad hemlighet och jag hade inte kunnat berätta att vi ska åka till Trondheim för kick-off.

Men nu - nu är det april! Och de stackars tranorna kommer att svälta och frysa ihjäl i detta ogästvänliga land. Och jag är inte det minsta glad över snön som faller. Vinterdäcken är ett minne blott sedan i mars. Att tända ljus verkar fånigt i april när det ljusnar före klockan 5 och jag sov ända till 05.20 idag. Drömmen om Elitserien sprack som en ballong och det är fler än vi som inte har där att göra. Välkomna till verkligheten DIF! Och nu, i april bär det av till Trondheim med husbilen i morgon. Och på husbilen har vi vinterdäcken kvar!
Vi ska ta lång tid på oss. Stanna ofta med hundarna, läsa böcker och ha det mysigt. Årets första rejäla husbilstur närmar sig med stormsteg och det ska bli underbart. Härmed bannlyser jag vintern och ber den dra sin väg igen.

Inga kommentarer: