söndag 21 september 2008

Surströmming

måste vara djävulens svar på Darwins teori om det naturliga urvalet! Jag menar att det enligt Darwin är de människor som snabbt upptäcker fara som är "överlevare". Vetenskapen har bevisat att en av de saker som det är lätt att få en inlärd/betingad reaktion på är mat eller sånt som vi ska äta i alla fall. Den som snabbt lärde sig att man blir sjuk av gammal mat hade större chans att överleva på prärien. Nu när vi har alla möjligheter att likt de tre bockarna Bruse äta oss feta och fina på färsk mat - då äter några surströmming!!!!!!!!! Varför??? För att man kan? Inte jag i alla fall. Gjorde ett tappert försök igår kväll när jag delade en filé med min bordsgranne. La den äckliga fisken på cirka ett kilo finhackad rödlök som låg på ett mjukt tunnbröd, mosade lite potatis och mycket smör över "fisken" (brrrrr) och la ytterligare ett lager rödlök på innan jag "lurrade" ihop brödet och bet i det. Kom så nära strömmingen att jag kände smaken av den i munnen och då sa min mage stopp!!!! Den vände sig med ett KURR o VRÅL och jag fick sitta blickstilla och andas djupt och fokuserat för att inte spy. Jag är en överlevare - är du?
Och nu - som Robin Hood - Kör mot skogeeeennnnnnnnnnnnnnn....................................