tisdag 9 juni 2009

Hur dum får man va?

Observera att det här inlägget inte är politiskt utan möjligen ekonomiskt. Det är viktigt ifall några medlemmar i vårt byalag läser det här för att enligt stadgarna är vii opolitiska. Och jag är inte opålitlig! Men så här är historien. Jag lever i EU-fri zon. Röstade Nej för länge sedan och tar konsekvenserna av det. Vi metar med levande mask och anglar med mört. Så är det. Få saker intresserar mig så lite som debatter och mediadrevet inför EU-valet. Redan den 29 maj skrev jag om det här men jag fortsätter ändå. Jag har inte sett eller hört nåt – vet att partierna har olika åsikt och det är allt. Dock har jag i mitt elaka sinne haft en tanke på att rösta på Mona Sahlin eftersom kvinnan irriterar mig (bara hennes röst får mig att rysa för att inte tala om orden som kommer ur hennes mun…). Tanken att få skicka henne ut i ett okänt Europa kändes som bomull runt mitt hjärta. Kanske till och med till Schweiz – Tobleronens förlovade land. Då sa sonen att hon inte var valbar! Va?! Där försvann min sista motivation. Ända tills jag hörde ett ”larmprogram” om att vi svenskar är så dåliga på att delta och valdeltagandet är så lågt att Sverigedemokraterna har chans att ta ett mandat. Aldrig i livet så då måste jag rösta i alla fall. Och vem röstar man på då? Jo Marit Paulsson, en tant med handväska som visserligen har bytt parti och kanske åsikt också, vad vet jag, men hon tror på det hon säger. En för mig ärlig politiker. Sagt och gjort. Vi röstade bägge på Marit och la oss i sängen på söndag kväll för att titta på valvakan. Vad får man höra där!?! Jo att folkpartiet och Marit är de mest EU-vänliga av alla och varmt förespråkar att vi ska byta valuta till Euro. Men vad fan? Hur dum får man va? Det är i alla fall inte det jag tror på. Tur att vi svenskar har så lite att säga till om. Om, jag säger om förslaget om EMU skulle gå igenom föreslår jag att vi i vårt byalag köper de svenska kronorna som då blir värdelösa (vänta nu, är de inte redan nästan värdelösa?). Och att vi i byalaget inför vårt egna ekonomiska system. Det tycker i alla fall jag är en bra idé.

Inga kommentarer: