måndag 27 juli 2009

Es tut mir leiter


det vill säga att jag blir ledsen/sur/på dåligt humör/förbannad på dom där knäppgökarna i vår vägförening: Sonö-Vagnåla Vägsamfällighet. Jag har varit med i styrelsen så jag vet att sista gången det gjordes nåt underhåll på vägen var före 1971! Vägverket har lämnat förslag på vad som ska göras för att vi ska stadsbidrag, sopbilen kör inte längre till oss och vid regn får man köra sakta genom de olika "träsken" efter vägen. Och vad gör styrelsen då? Jo - man gräver en grop rakt ner i backen vid sidan av vägen på en plats, lägger en vägtrumma strax före vår infart. Den trumman är cirka 3 centimeter under markytan på mitten och mitten är garanterat högst!!! Och så det som gör mig så %&¤# ! Man dikar ut ett riktig träsk vid sidan av vägen. En plats där den större vattensalamandern lever och frodas. En utrotningshotad liten varelse som ser ut som barndommens drake från sagorna. Varför kan man fråga sig? Just där hade det varit lika enkelt att köra på ett extra gruslass och låta djuret leva i fred. Är det månne för att jag påtalat att den finns där? Det träsket är absolut inte det största problemet efter vägen. Och förresten har man lagt också den trumman högt. Så högt att min bil tar i under och voilá - jag kan plötsligt inte använda den vägen längre. Jag får köpa mig en fyrhjuling och börja köra lite tufft efter vägen, eller hur? En kyrkans man, en kaffehandlare och "den fule". Vilket pack!

Inga kommentarer: