söndag 11 oktober 2009

Gamla, slitna men fullt användbara är vi alla tre

Både den gamla vedspisen, jag och farmors gamla stekgryta. Därför undrar jag vad det är som händer? Jag kan ju faktiskt laga mat också om än inte på proffsnivå. Plötsligt tröttnade jag på allt halvfabrikat med månadslånga hållbarhetsdatum. Har gjort ett lass hemrullade köttbullar och två enorma köttfärslimpor under veckan. Jag använde både nöt- och fläskfärs men muttrade över vatteninnehållet i färsen. Därför köpte jag hela stycken nötbog på cirka ett kilo, brassade på som bara den i vedspisen (måste gå ut snart) på med farmors stekgryta, i med en rejäl klick smör, skar köttet i bitar och när grytan nästan glödde kastade jag i köttet för att bryna det. Och vad händer? Jag ställer bort skärbrädan på diskbänken och ska röra om i grytan så köttet blir brynt på alla sidor och i grytan ligger en gråaktig sörja och kokar i en grå vätska. Hur har den kossan kunnat leva? (Gud - nu öppnar jag fönstret ett tag!!!) Kossan måste ha haft så mycket vätska i sig att den inte kunde stå upp - varför gör inte veterinärerna något? Vad har hänt med vår mat? Måste det vara så här? Många frågor men inget svar...

Inga kommentarer: