lördag 13 februari 2010

Det brinner så det dånar i skorstenen


och här sitter jag och väntar på kaffet. En ensam katt går hopkrupen över vägen och det har redan ljusnat ute. Det är underbart när ljuset återvänder, även om det var -20,5 grader igår när vi körde hem från Leksand. Vi var i Ejendals och tittade på något, vad vet jag inte riktigt men i korta stunder påminde det om hockey. Så typiskt att vi inte kunde åka på onsdagen och se en fantastisk match. Nej vi åkte för att se en match som kan jämföras med att dricka champagne som stått öppnad länge: Bubblorna och glädjen är borta och eftersmaken är sur - länge! Min anti-favorit, Rhodin simmade som en groda över isen vid ett flertal tillfällen, PP hade inte ett lyckat skott och vad Oliver Ekman-Larsson håller på med vete gudarna. Kanske inte ens dom. Förra årets stjärnskott påminner om kall havregrynsgröt - om man måste så äter man men det gör ingen människa glad. Det säger lite om prestationen i laget när vår målis var den som klart bäst, bägge lagen inräknade, och vi fick spö med 1-3! Jocke är kung i målet. Måtte han stanna. Kvällens behållning var annars trevligt Vikmanshyttesällskap på resan och gänget som satt i logen bakom oss. Ni ska bara veta att i Malung är det nog lugnt och fridfullt hela dagen idag. Det konsumerades en hel del jästa, brända och destillerade drycker där bak. I takt med att nivån i flaskorna sjönk stegrades ljudet som kom ur grabbarna. Hela hallen fick veta att de "kooommerrr från Maaaaaaalllllluuuuuuung" och de spelade nån annan sport som jag glömt, kanske basket. Med tanke på hur lite folk som bor i Malung så rekommenderar jag den som vill ha en lugn lördag att åka dit - urbefolkningen är nog inte så bråkiga idag.
och nu ska Smeden gå upp och jag ska berätta det för honom,

Inga kommentarer: