söndag 26 december 2010

Snart är glada julen slut, slut, slut...











I Gävle brinner inte bocken varje år. För att säkerställa julens ankomst bränner vi en egen bock. Vackert eller hur? Traditioner är viktiga. Man ska vara finklädd under jullunchen också. Jag har lärt mig att inte försöka tvinga Smeden att bära slips. Ett år hade han den bak på ryggen. Dilledor som alltid brukar bära slips hade just i år fått de finaste kläder en människa kan få och bar sin nya blåa tröja. Vi andra var "normalvackra" utom lilla Flisan som bar en röd glitterklänning med bara axlar och tillhörande fjäderboa. Barnen fick sina paket och vi vuxna spelade julklappsspel i flera timmar. Striden kom att stå om en tomte som flyttade fram och tillbaka över bordet och till slut hamnade i just min famn. Genom att den gudomligt snälle Jocke skänkte mig tomten när slutsignalen gått.


Vi sov över julottan men hittade i stället Sören med tillnamnet "den korkade". Han har bott under snödrivan vid takfoten mellan kökstaket och taket på huset i flera dygn. Utan att ge sig till känna. Hur dum får man va? Just nu sover alla andra men strax kommer det att bli liv och rörelse när Ålänningarna ska packa ihop och fara hem. Lite tråkigt men så är ju livet. Smeden ska byta vattenpumpen - igen, och jag ska slöa och ladda om. Imorgon ska vi jobba, packa och städa på kontoret och senare i veckan bio i Säter med Moa och fotografen. Nyår firar vi i Vikmanshyttan, hos bästa Christer&Mia och deras familj och vänner. Vi måste ju träna oss på Vikmanshytteseder. Ja visst ja - vi har hyrt ut Nisshyttan.


Ja det var väl ungefär allt jag hade att säga idag. God fortsättning alla!

Inga kommentarer: