söndag 25 september 2011

Det lunkar på

Men en natt trodde jag att det hade smitit in ett currykryss under sängen. Det var stört omöjligt att sova och jag steg upp lika trött som när jag gick och lade mig. Om krysset hade krälat dit så hade det i alla fall krälat vidare nästa natt. Det kan vara riktigt tufft att ha två hem - eller en ynnest. Det är ändå skönare att sova i en egen säng än på hotell. Och den totala tystnaden och det fullständiga mörker som finns här är på sitt sätt underbart. Jag tror att det är många av oss som glömmer hur fantastiskt det är att titta på stjärnor. "The Milky Way" är ett passande namn på vintergatan där den slingrar sig fram som en rännil av utspilld mjölk. Man behöver ingen TV då. Men tillbaka till currykryssen. Mycket närmare Freud och hans gelikar kan man inte komma - pseudovetenskap. Man antar att något finns där just för att man inte kan se det eller mäta det...

Inga kommentarer: