söndag 21 mars 2010

Gräv där du står.


Kanske inte om du står på Preikestolen, högt över Lysefjord, men annars. Var nöjd med tillvaron just där du är, det är det man har att spela med. Ingen behöver vara nöjd för alltid och man kan alltid försöka att förbättra sin situation, men just här och nu - om du vill ha ett potatisland så gräv där du står. Se till att trivas.
På väg norrut från Kristiansand igår kände jag verkligen att en liten bit av mig faktiskt alltid kommer att finnas kvar här, på Nord-Jären i Rogaland. Vi har några otroligt goda vänner här, liksom på andra platser runt om i Norge, och vi ses tyvärr allt för lite. Då är det ännu viktigare att gilla läget, passa på att umgås när man ses, sakna varandra och ogilla avståndet däremellan och trivas här och nu. Filosofiskt? Jag går ju inte precis omkring och grubblar hela tiden utan jag "blöder och svär" som alla andra. Ibland stannar jag ändå upp och bara är nöjd med det jag just nu har - och sedan hastar jag vidare. Mot kvalet som börjar idag till exempel. Och här sitter vi! I ett fantastiskt hus utanför Stavanger med ett besök på fotbollspuben inne "i byen" inplanerat på eftermiddagen. Va fan?! Hur kunde vi planera så dåligt! Vi tar helt enkelt med oss lap-topen och loggar in på S24 eftersom det finns trådlöst internet på puben. Vi tar med oss den Isländska delen av Leksands IF och så gräver vi där vi är... "Å LIF då sjunger också vi". MOT SEGER.

Inga kommentarer: