tisdag 2 mars 2010

När fan blir gammal blir hon religiös...

och det är väl det som har drabbat mig - mest åldern dock. Jag tycker verkligen att man ska respektera andra och behandla dem som jag vill att de ska behandla mig. (Därför skulle jag aldrig ha ett gäng gastande ungar med mig på ett hotell...)

Tjock är bara en del av beskrivningen av min kroppsform. Det betyder inte att jag vill att någon ska kalla mig det. Det reducerar mig till en tjock tant. Det är helt OK för mig om någon beskriver mig som "den tjocka tanten längst fram"- det är liksom en annan sak. När någon börjar kalla mig tjockis för att det är deras rättighet att uttrycka sig fritt blir jag däremot lite triggad. På samma sätt som när människor beskrivs utifrån sin hudfärg "den där negern" eller etnicitet "turkjäveln på pizzerian" och så vidare och så vidare. Vad är det med folk? Tror alla "Svenskar" att det är så underbart att vara här att man lämnar sitt fantastiska liv i hemlandet för att driva omkring på snöfyllda gator och torg som andra och tredje klassens medborgare. Utan arbete, i minus trettio grader och utanför i alla sammanhang och sannolikt med hemlängtan. Tror dom det? Vi har bott utomlands i fem år och vet hur mycket man kan längta hem. Ja! Jag vet! Jag ska vara mer accepterande och ha överseende men herregud (där kom det igen?) jag måste ju vara jag också.

Att skämta är annars ett underbart sätt att hantera påfrestningar och i mitt arbete har vi en del sådana. Ni skulle bara veta hur människor kan bära sig åt :) Vi skämtar friskt om olika diagnoser "det betyder att han är dum i hela huvudet och inte bara en liten bit". Men vi har fortfarande kvar respekten för andra. Det som ofta får mig att gå igång är uttrycket "DAMP-unge". Eller egentligen inte, det är en bra beskrivning av en problembild, eller hur? Men när man okritiskt sätter ett likhetstecken mellan DAMP och ADHD/ADD då får jag problem. Ni anar inte hur många föräldrar, barn och vuxna som vägrar utredning och behandling just på grund av detta. Man skulle kunna hjälpa många fler mycket tidigare om det vore för det jävla uttrycket "DAMP-unge" som används som skällsord. Och när jag ändå är på gång då:
  1. Jag vet mycket väl vad en negerboll är och har inga problem med att kalla dem chokladboll. Jag kommer aldrig att gå med i nån grupp som heter "negerbollens dag" eller så.
  2. Ej heller kommer jag att gå med i grupper som "Vi som hatar AIK/Mora/Gnaget" osv. Hata är ett starkr ord - några lag är värdiga motsåndare och några dras med supportrar från helvetet men hata, nej det spar jag till något som betyder nåt.
  3. Som exempel på motsatsen- jag gillar grupper som "vi som älskar Leksands IF", "Team Bjarne".
Nu ska jag åka till fängelset IGEN! Men snart är det över, efter idag bara 2 gånger till och sedan ska jag hålla mig utanför portarna - hoppas jag...

Inga kommentarer: