söndag 14 mars 2010

Nattens sömntåg

anlände till Fansättra station före 10 igår kväll och vi hoppade raskt ombord, Smeden, Sören och jag. Vid ett tillfälligt stopp runt halv fyra i morse lurades jag att gå på toaletten och blev sen akterseglad. Trots att jag snabbt kastade mig ner under Smedens täcke och kröp tätt intill för att få åka med hade min biljett hunnit bli ogiltig! Jag lyckades klamra mig fast till nästa stopp men nu sitter jag här i köket sedan länge. Har plockat ur och i diskmaskinen efter gårdagskvällens familjemiddag och stirrar förfärad ut på snön som vräker ner. Ett par centimeter på en kvart, det bådar inte gott inför dagens bilresa. Annars njuter jag av att ljuset är tillbaka. Redan klockan 4 har det ljusnat lite och klockan 5 .30 är det helt ljust. Bara det slutar att vara så halt kan man ta en morgonpromenad. Lyssna till fåglarna och kanske se ett sömnigt rådjur smyga sig hemåt innan dagen tagit över helt. Men det är då det. Nu ska jag dricka mitt kaffe i lugn och ro, kanske Betapeta lite och sedan avsluta med att krypa ner och värma mina iskalla fötter mot Smedens stora varma fötter innan jag klär på mig och kokar havregrynsgröt. Jag väntar och väntar och väntar - men nu är i alla fall spelschemat klart...

Inga kommentarer: