tisdag 9 november 2010

Fenomenet barn

Ett fenomen kan ibland förklaras utifrån tankemässigt enklare fenomen, och så kan man fortsätta tills man når förmodade grundfenomen som inte ytterligare kan förklaras. några exempel på fenomen är åska, solförmörkelse och så vill jag lägga till barn!

Alltså - jag säger ofta att jag inte tycker om barn och då menar jag barn som fenomen. Men måste skilja detta från "person". Ett fenomen kan mycket väl förvandlas till en person som det är lätt att tycka om. Jag tillhör garanterat inte kategorin människor som närmast faller i extas när de ser barn. Dock kan jag redan efter en kort bekantskap upptäcka att jag gillar vissa barn. Det senaste exemplet heter Emil och är en mysig grabb.

Gårdagens sjuka program på TV "Ung och bortskämd" var verkligen skrämmande. I min värld blir "normala" barn med "normala" föräldrar inte så bortskämda. Jag gissar att flera av deltagarna och kanske deras föräldrar har någon form av funktionshinder och var ligger humorn i det? Undrar om SVT har en plan för det? Hur ska man hantera de svårigheter som kanske uppstår när man pressar och stressar folk på det där sättet? Läskigt nära lyteskomik. Kanske "Byfånen" är tillbaka?

Inga kommentarer: