onsdag 3 november 2010

Många av de masar och kullor


som sett "Masjävlar" drabbas av en rysning av repliken "Hon fick tomten vid sjön". Samtidigt som vi skrattar igenkännande vet vi att det är blodigt allvar bakom orden. Eller som "Fyrvaktaren" sa efter att ha sett den på bio: "Jag blir rädd när folk inte fattar hur allvarligt det är". Men vi som har åldern inne minns också Lars Ekborgs "Bunta ihop dom - och slå ihjäl dom". Sketchen handlade om det det mesta som kan irritera här i livet - bland annat "stockholmare och annat löst folk" - bara att bunta ihop och slå ihjäl. Då, i slutet av 1960-talet? skrattade Sverige hjärtligt åt detta. Och vem minns inte "Jägarna" - "BOR du i Fjollträsk?" Många svenskar skrattade åt det också. Kullor och masar ler också åt att bli kallade "bönder". Superstars sjunger glatt "en jäävla massa bönder" och "vi är skoterraggare". En massa humor, distans till sin egen viktighet och ödmjukhet inför olikheter är det som krävs. Jag är ingen bonde, och skäms inte för det. Jag kör heller inte skoter/4-hjuling och gläds åt detta! Men jag är Kulla ut i fingerspetsarna, frispråkig och öppen som en bok och DET skäms jag inte för. Så är jag förstås Leksing också :)

Inga kommentarer: