lördag 21 mars 2009

P-O Ejendal har rätt - och fel

I TV 4 igår uttalade P-O Ejendal sig. Intervjun finns idag refererad i. Och visst har han rätt. Sett utifrån har Lundström inte haft några supersäsonger för som sportchef måste han hållas ansvarig för de värvningar som gjorts. Som jag har skrivit tidigare är min åsikt att man skulle ha matchat skuggfemman hårdare i år. Jag trodde att det var meningen med den? Att juniorerna skulle få möjlighet att utmana A-laget. En enkel psykologilektion i tre steg följer här:
  1. Du har ett jobb som du trivs med, du älskar verkligen ditt arbete och ser fram emot att få gå dit varje dag men inte får lön för jobbet. Hur länge stannar du då kvar om du får ett erbjudande om ett halvtrist jobb men du får en hyfsad i lön i tilägg? Säger du då: Nej tack jag trivs så mycket på jobb att jag gärna arbetar gratis!
  2. Ditt arbete är fantastiskt bra betalt, du får en årslön varje månad men ingen har några stora krav på dig. Det räcker att du visar dig på jobbet så är alla nöjda - dina prestationer betyder ingenting. Hur lång tid tar det inna du tröttnar på det jobbet? Hittar ursäkter för att inte gå dit, är grining och så vidare. Stannar du kvar om du får ett nytt erbjudande på en annan plats med samma lön?
  3. Någon erbjuder dig ett jobb som du en längre tid har haft som "hobby". Du älskar verkligen det du håller på med, får betalt för dina prestationer samtidigt som du vet att det är ett eftertraktat arbete. Tar du den utmaningen och gör ditt bästa?
Jag gör det i alla fall. Gillar mitt jobb men jobbar ändå för pengar. Och det är däför som Lundström enligt min uppfattning inte har skött sitt arbete som sportCHEF. Det är ensamt på toppen när det blåser.

Men Ejendal har också fel! Man ska inte som råttor överge ett kantrat skepp! Konflikter mellan LiF och huvudsponsorn just nu är ingen höjdare. Vi behöver ha ett annat fokus! Spela hockey för fan och om vi ska förlora ska det vara med skölden i topp. Vi ska inte ge bort en enda poäng gratis! Så därför kära P-O Ejendal: Håll käften till Långfredagen! Sen kan du gärna rensa och plocka in någon med ett sort, blått hjärta!

1 kommentar:

Sara sa...

Hejsan!! skönt att läsa ditt inlägg angående sthlmspatrasken! Det är verkligen natt och dag mellan supportrar!!!! =)

Jag kommer dock inte till Leksand imorgon. Har goda vänner som har 25-årsfest ikväll så jag väljer att gå på den.. känns hemskt att inte gå men jag får följa den framför datorn. hade gjort samma oavsett om vi legat bättre till så jag är inget medgångsfan =) =)

men bror ska dit så honom kommer du säkerkligen att se. sköt om dig!