lördag 2 maj 2009

Det är något på gång!

Nåt mystiskt och jag vet inte vad! Klockan har nu passerat sex, jag har eldat i vedspisen, kokat kaffe och hängt ut tvätten. Sitter här med dagens andra kaffekopp och undrar varför "Jämtleksing" har tagit bort länken till sin blogg på LIFs hemsida. Den låg så vackert där under "fans" men nu är den borta. Det är nåt på G! Kanske jag anar vad...Äntligen. Det är listigt att "gömma" händelsen i en rökridå och total tystnad. Som på bilden. Ingen ser att den gågna vinterns osalige ande smiter iväg för att vila sig inför nästa säsong. Han är gömd i rökspiralen och överröstade inte sprakandet från brasan, skrattet och pratet från åskådarna eller "skönsången" (brrr) från "kören". Bara borta alltså - men snart är han tillbaka igen. Med en ny hockeysäsong. Hoppas "Jämtleksing" samlar styrka och kommer tillbaka innan dess. Jämt stark borde han vara!

Idag är det åter en strålande underbar dag. Ta till vara den. Det kommer att gå över. Stiko börjar sin vandringsturne med en spelning i Göteborg i kväll. Se den klockan 20.00. Och förra seklets Stiko Per, Dan Andersson, skrev så i dikten "Vårkänning" i Kolvaktarens visor:
"Det visslar en bondtrygg stare, det skymtar en räv över mon,
det hoppar en jagad hare -jag trampar en mask med skon.
Jag blev väckt av liv som larmar -jag har vaknat i vårens armar,
och fast hungrig jag strängat min lyra bland alarnas droppande blom,
är jag rusig av vårens yra, där jag går i min fattigdom... "

Inga kommentarer: